Zoeken in deze blog

maandag 22 november 2010

werkend stroomschema + verdere uitleg over de relais
















wij hebben met een relais gewerkt. Daardoor kunnen we het wagentje niet op halve snelheid laten achteruit gaan.
Om de wagen in halve snelheid te laten gaan moeten we een weerstand op de moter steken wanneer hij in achteruit gaat. door de relais gaat dit niet. Eigenlijk zou dit wel kunnen maar dan moeten we binnen in de relais een weerstand steken. Doordat we een relais hebben, hebben we verschillende "poorten" als de relais stroming door zich krijgt verspringt hij als het ware door het magnetisch veld dat ertussen komt. zoals op de tekening te zien is tonen we hoe we alles hebben aangesloten en tonen we aan dat als de relais een stroming krijgt dat hij zal veranderen " verklikken" als het ware.

de werking van een relais:
in een relais heb je een magneet, een spoel en een plaatje. Dat plaatje wordt dan aangetrkken door de magneet. De magneet treed pas in werking als er door de spoel een bepaalde stroom door krijgt. Door die stroom wordt dan een elektrisch veld opgewekt, daardoor wordt het plaatje aangetrokken en kunnen de andere contacten waar je niet aankon, vrijkomen
. Als de spanning wegvalt (bij ons wanneer de drukschakelaar niet ingedrukt wordt) dan zullen alle contacten terug in hun normale stand komen.

Bo & Tine

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.