Zoeken in deze blog

zondag 31 oktober 2010

ontwerp (ngal hoekig)



Can car: Jolien Declercq en Giles Duinslaeger

Electrisch schema:
Na goedkeuring van het voorlopige schema zijn we tot een definitief schema gekomen:
We hebben het symbool voor de aan/uit schakelaar aangepast en de 2 voor-en achteruit lichtjes in serie gezet, dit omdat ze kapot gaan bij een teveel aan stroom. De waarden voor weerstanden, en ledjes gaan we zo snel mogelijk meten en bereken in het volgende labo.
Definitieve keuze:
Naast de ontwerpen uit de vorige update hadden we nog deze, gebaseerd op de auto uit dukes of hazard:
Uiteindelijk zijn we dan toch voor het ontwerp van auto in de vorm van een blikje gegaan omdat dit ontwerp toch het dichtst ligt bij het PMD-wagen concept. Het doet direct denken aan een pmd wagen maar heeft toch een beetje het uitzicht van een oldtimer sportwagentje. Aangezien de globale vorm van de auto een blikje is gaan we ons ontwerpje de “Can-Car” noemen.
Keuze materialen:
In het vorige labo zijn we eens gaan denken welke materialen er onder PMD vallen en wat we ermee kunnen doen. Hieruit zijn volgende brainstorms gekomen:
Dit toegepast op het wagentje brengt ons tot het volgende:

(kleuren komen niet goed over door de scanner maar het lijkt ons duidelijk genoeg)
· 1: De wielen gaan we maken uit blik, we gaan hiervoor twee onderkanten van een blik tegen elkaar plakken met zwarte tape. De tape zal dan ook dienen om het autotje meer grip te geven op de baan en zal een beetje het idee van banden geven. De grootte van de wielen gaan we bepalen als we de carrosserie hebben maar er is veel keuze in groottes van blikjes.
· 2: Het chasis of de bodemplaat. Dit wordt de plaat waarop het motortje gaat rusten en waarop we de carrosserie en de assen gaan bevestigen. We gaan deze maken uit harde plastic, die we uit een plastic bidon gaan halen. Voor de stevigheid gaan we zo twee plastic platen op elkaar plakken. Moest dit nog niet stevig genoeg zijn kunnen we eens gaan zien om tussen de twee platen met blik te verstevigen
.
· 3: De spatborden worden ook uit harde plastic gemaakt, evt ook uit een bidon of andere harde plastic fles van een kuisproduct. De rondere vormen gaan we erin proberen steken door deze plastik te verwarmen met een föhn de vorm erin te plooien en zo te laten drogen. Om deze mooi te bevestigen gaan we enkele lipjes voorzien aan de spatborden die zullen passen in gleufjes in de carrosserie.
· 4: De carrosserie wordt gemaakt uit blik. Naargelang de plaats die we nodig hebben voor alle componenten gaan we ofwel één of meerdere halve liter jupiler blikjes gebruiken. Of als het groter moet, conservenblikken van bijvoorbeeld tomatensaus. Om goed aan de onderdelen te kunnen gaan we eventueel zorgen dat de motorkap open kan.
· 5: De ledjes worden voorraan en achteraan in het blikje gestoken, we gaan gaatjes ter grote van de ledjes maken en deze hierdoorsteken. Eventueel zelfs ledhoudertjes kopen in de electronica winkel om wat meer afwerking te bekomen.
· 6: Het zeteltje in de auto gaan we maken uit schuimrubber die we bruin gaan kleuren en in de juiste vorm kunnen snijden.
· 7: Het principe van de schakelaar staat ongeveer op de schets met de tank. Het gaat een staafje zijn die door het voertuig loopt en bevestigd is aan twee “vliegtuigschakelaars” en hierop scharniert.

elektrisch schema in stand achterui en vooruit



Extra verduidelijking werkwijze en materiaalgebruik







MacFlow 03 Elektrisch schema


MacFlow 02 Keuze

1. Model


Concept 1: Sneeuwruimer (bespreking: zie vorige post) 
Concept 2: Oldtimer (bespreking: zie vorige post) 


Keuze & Motivatie

Uiteindelijk kozen we voor het concept van de Oldtimer omdat deze ons praktisch uitvoerbaarder leek in PMD. Daarnaast sloot het idee van McDonald's materialen goed aan op onze leefwereld als studenten.



2. Mechaniek


Systeem 1: Motor stuurt wielen aan, keren gebeurt via 'bots'-mechanisme
    (bespreking: zie vorige post) 
Systeem 2: Motor stuurt het dakmechanisme aan, keren gebeurt door het dakmechanisme
    (bespreking: zie vorige post) 
Systeem 3: Motortje draait een radarschijf aan, keren gebeurt via radarschijven
    (bespreking: zie vorige post) 


Keuze & Motivatie
We kozen voor systeem 3: In dit systeem zit de meeste mechaniek verborgen in het wagentje, waardoor het wagentje zelf meest tot zijn recht zal komen & waardoor de mechaniek ook best beschermd is tegen externe onheilen.


3. Bespreking verschillende onderdelen


Wielen

Uitvoering: in blik (Red Bull of Jupiler, te koop bij McDonald's)

Reden:
  • Correcte formaat
  • Stevigheid



Dak

Uitvoering: in fruitsapverpakking Fruit Pocket (beschikbaar in Happy Meal)

Reden:
  • Flexibiliteit




Chassis

Uitvoering : in frisdrankbekers (= drankkarton)

Reden:
  • Stevigheid, en toch goed te plooien / manipuleren
  • Kleur: Rood



Lamphouders

Uitvoering: in deksel van Tropicana Orange (beschikbaar in Happy Meal)

Reden:
  • Correcte formaat
  • Mooie kleur




Sierelement (grill)

Uitvoering: in rietjes

Reden:
  • Vorm
  • Flexibiliteit




Voorruit

Uitvoering: in Salad-verpakking (deksel)

Reden:
  • transparantheid




Logo op motorkap

Uitvoering: uitgesneden uit frisdrankbeker




4. Definitieve ontwerptekeningen










Groepsleden:
Joachim Samyn
Kevin Ceuterick

MacFlow 01 Brainstom BIS

1. Model




Concept 1: Sneeuwruimer

Wanneer we dachten aan de term ‘voertuig’ dachten we direct aan vrachtwagens, tanks en bulldozers. Toen we echter een link probeerden te maken met PMD kwamen we bij de helften van een beker die samen een ploeg zouden kunnen vormen. Bij een ploeg dachten we dan uiteindelijk aan een sneeuwploeg.




Concept 2: Oldtimer

Voor deze auto zijn we begonnen vanuit het concept ‘PMD’.

Bij PMD dachten we aan blikjes, vuilniszakken, conservenblikken, flessen,… enzovoort. Opeens kwamen we bij de term drankbekers, waarbij we als trouwe klanten direct aan McDonald's dachten. Maar welke auto past nu bij een McDonald's? Bij McDonald's denkt iedereen spontaan aan fast food en Amerika. En welke auto past er nu beter bij Amerika dan een goede ouderwetse rode oldtimer?

Daarom zouden we proberen enkel PMD materialen te gebruiken van producten die je bij McDonald's kunt kopen.

Het wagentje willen we dan ook 'MacFlow' dopen.





2. Mechaniek


Systeem 1: Motor stuurt wielen aan, keren gebeurt via 'bots'-mechanisme

Keren gebeurt bij botsen tegen een muur: daardoor wordt een as naar voren of naar achteren geduwd, die er voor zorgt dat 2 schakelaars (binnenin het wagentje) veranderen van positie




Systeem 2: Motor stuurt het dakmechanisme aan, keren gebeurt door het dakmechanisme

(opmerking: enkel bruikbaar bij keuze oldtimer)

Via radartjes en assen worden hiermee ook de twee wielen aangedreven.
Het keren gebeurt wanneer het dak een schakelaar indrukt die geplaatst is
  1. bovenaan de voorruit
  2. achteraan het wagentje

Deze schakelaars worden telkens door de dakbeweging ingedrukt volgens volgende flow:

  • Dak draait toe,wielen draaien voorwaarts
  • Schakelaar bovenaan de voorruit wordt ingedrukt
  • Motortje draait andere kant op
    • => dak draait terug dicht
    • => wielen draaien andere kant op (achterwaarts)
  • Schakelaar achteraan het wagentje wordt ingedrukt
  • Motortje draait andere kant op
    • => dak draait terug open
    • => wielen draaien andere kant op (voorwaarts)




Systeem 3: Motortje draait een radarschijf aan, keren gebeurt via radarschijven

De door een motor aangedreven radarschijf doet via een ketting/radarmechanisme ook een andere radar draaien in dezelfde richting. Tussen beide radars in zijn de 2 schakelaars gemonteerd, en op de radars staat een blokje dat de schakelaars kan indrukken.

Wanneer het blokje op schrijf 1 naar boven draait, draait het blokje op schijf 2 tegelijkertijd naar onder. Wanneer blokje 1 bovenaan schakelaar 1 indrukt, zal blokje 2 tegelijkertijd schakelaar 2 'uit'drukken. Hierdoor gaat het motortje de andere kant opdraaien.

Vervolgens gebeurt het omgekeerd: het blokje op schijf 2 draait naar onder, dat op schijf 1 draait naar boven. Hierdoor worden op een gegeven moment tegelijkertijd schakelaar 1 uitgedrukt, en schakelaar 2 ingedrukt. Hierdoor gaat het motortje wederom de andere kant opdraaien.




3. Elektrisch schema



Groepsleden:
Joachim Samyn
Kevin Ceuterick


Schetsen en Brainstorm Marek Van Den Heede en Tim De Grauwe




definitieve schets + brainstormen van Elien Loose en Pieter-Jan Vangheluwe

Brainstorm









Begeleidende tekst



schema



Elien Loose & Pieter-Jan Vangheluwe

Elektrische Schakeling Diederik Arckens &Roel Coessens

shechts met wat uitleg, Diederik Arckens & Roel Coessens

motivatie 3-runner
door Yana Cristiaens & Jore Vanmeenen
Design:
Futuristisch concept: Hoewel de driewieler niets nieuws is, wilden we het gebruik er van toch eens opfrissen door 2 wielen vooraan en 1 wiel achteraan te plaatsen. Het Futuristische word hier bereikt door veel van de vooraf ingestelde waarden van de klassieke auto overboord te gooien : geen 4 maar 3 wielen, plaats voor 1 persoon, de ingang is tegelijkertijd ook de voorruit, de voorruit is ook geen traditionele rechthoek maar een gebogen en open ruit die het volledige panorama weergeeft.
Voor de positie van de led-lichtjes is vooraan rekening gehouden met de buigingen van de omhulling en de buiten lijn van de ruit. Achterin gaan de lichtjes volledig in de achterste punt van de buitenkant, het zijn er ook 2 maar aangezien er maar 1 wiel is, vonden we het gepast om ook de lichtjes samen te voegen. De omhulling zal ook van doorzichtig pet-fles zijn, zodat men alle draden en elektrische componenten zal kunnen zien.
Materialen:
de onderlaag zal bestaan uit een plat gemaakt conserveblik met een laag karton erop. het conserven gedeelte dient voor stevigheid, maar omdat het ook lichtjes geleidend is, nemen we geen risico en zorgen we voor een kartonnen bovenlaag. wat naar ons weten niet bepaald een geleider is van elektriciteit.
Bij de keuze van de wielen lag de focus vooral op deksels die voldeden aan de grote norm die we hadden vastgesteld bij de eerste verhouding in ons ontwerp. Dit leidde tot 2 mogelijkheden: deksel van grote melkflessen of deksels van appelmoespotten.
Het achterwiel zal bestaan uit de samenvoeging van 2 van de voorenste wielen. waardoor dat er voor het achterste gebruik word gemaakt van 2 deksels.
Voor de voorruit gaan we een donkere pet fles gebruiken, om het een geblindeerde ruit te maken. om het aan de doorzichtige pet fles te bevestigen word nog over nagedacht.



























nieuwe brainstotm + definitieve schets/ idee Arckens Diederik & Roel Coessens