Geluidssysteem
Het geluid wordt voortgebracht door het aantikken van een aantal flesjes, die elk voor een bepaalde mate gevuld zijn met water. Door de verschillende inhouden, brengen deze ook telkens een andere klank voort.
Het aantikken gebeurt door een metalen voorwerp (lepel?) dat op een roterende schijf geplaatst werd. Het roteren van de schijf wordt verzorgd door de valbeweging.
We hebben het voordeel dat we slechts een halve melodie moeten zien te maken, aangezien het stukje partituur bestaat uit een herhaling van tweemaal dezelfde zeven noten, gevolgd door een rust.
Bijgevolg kunnen we het gewenste muziekje verkrijgen door dezelfde flesjes twee maal aan te tikken (met hetzelfde voorwerp). We moeten er enkel voor zorgen dat we twee maal na elkaar de schijf kunnen laten draaien aan zo goed als dezelfde snelheid, en dit gedurende de tijdsspanne van +- 5 seconden. Dit betekent dus 2 a 3 seconden per omwenteling.
Valsysteem
Belangrijk voor het verkrijgen van ons gewenste geluid, was een continue beweging die ervoor zorgt dat de schijf telkens aan dezelfde snelheid ronddraait.
Omdat het vallen van een vast voorwerp ons dit niet zou kunnen garanderen (zelfs niet met een soort van 'remsysteem'), dachten we aan alternatieve opties om het gewicht te verdelen.
Uiteindelijk kwamen we dan op het idee om ofwel zand te laten vallen/stromen, ofwel water. Onze voorkeur ging tenslotte naar water, aangezien dit een vrij ‘onlogische’, doch originele keuze lijkt en waarmee toch makkelijk een kilo bereikt kan worden.
Dit water zal dan een rad aandrijven, wat een continue draaibeweging zal ondergaan gedurende de periode dat het water valt. Diezelfde beweging zal via een overbrenging (radars, K'Nex ...) op haar beurt de schijf laten draaien waar het metalen voorwerp op werd bevestigd om zo klank uit onze flesjes te krijgen.
Groep
Joachim Samyn
Kenny Verstraete
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.