Zoeken in deze blog

maandag 13 december 2010

Aqua Ride

Labo 3 – PMD wagentjes - Felix Bufkens - 1IPO3

1. Brainstorm
Eerst en vooral ben ik het woord PMD gaan ontleden. Zo kon ik eens overlopen welke materialen ik kon gebruiken om het chassis en wielen van het autootje te maken. Eerst dacht ik aan een tube dreft, maar dan zou het moeilijk geworden zijn om daar nog een motortje met batterij en dergelijke in te steken. Dan leek het mij gemakkelijk om van een blik wielen te kunnen maken door te twee uiteinden in elkaar te schuiven. De overschot heb ik dan gebruikt om daarvan het chassis te maken.


2. Losse Schetsen
Via schetsen heb ik ongeveer getekend hoe ik wou dat het autootje er uit zou zien. Na de schetsen ben ik dan eindelijk te werk kunnen gaan. Ik ben begonnen met de wielen te maken. En daarna het chassis. Maar eerst en vooral moest ik de structuur maken waar het motortje en de batterij op konden rusten. Dit heb ik gemaakt aan de hand van mecano. Zo was het gemakkelijk om een sterke structuur te bekomen.












3. Elektrisch Schema
Het elektrisch schema heb ik gemaakt aan de hand van het programma AutoCAD. Ik ben ook tewerk moeten gaan met weerstanden om ervoor te zorgen dat het autootje rapper vooruit ging dan achteruit. Ik heb gebruik gemaakt van een 6-polige schakelaar die vasthing aan een lange stok die dwars door het autootje heen ging. Waardoor de schakelaar omgeslagen werd als het tegen de muur reed en zo kon ik er voor zorgen dat ook de ledjes juist geschakeld waren.






4. Metingen/Berekeningen
Aangezien het autootje dubbel zo rap vooruit moest rijden als achteruit, ben ik weerstandjes gaan gebruiken in de schakeling. Door de waarden die op de weerstandjes stonden kon ik berekenen dat het autootje dus dubbel zo rap vooruit reed als achteruit.


5. Eindresultaat







film youtube : http://www.youtube.com/watch?v=hBa1eTMPenM

Labo 3 – PMD wagentjes - Felix Bufkens - 1IPO3







Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.