Zoeken in deze blog

donderdag 9 december 2010

L1 herbie

Faseproces L1 Herbie
Fase 1
In de eerste fase zijn we gaan brainstormen in de les wat voor thema we zouden kiezen. We hebben begonnen met mindmaps maken en welk materiaal we konden gebruiken voor welke onderdelen van een auto. We hebben ook rekening gehouden met onze eigen voorkeuren. We hebben dus tot slot gekozen voor een kever. We wouden wel een thema linken aan de auto. Dan zijn we erop gekomen om het thema Herbie te linken aan onze auto.
Fase 2


Na de eerste fase zijn we begonnen met materiaal te verzamelen. We hebben bewust gekozen voor fanta blikjes. We hebben de binnenkant gebruikt om een effen kleur te bekomen zodat we in de afwerkingsfase mooi de accenten van herbie erop konden tekenen.
Fase 3

We hadden afgesproken dat ik de carrosserie zou maken en Karim het elektrische gedeelte. Dus ik ben begonnen met de carrosserie. De eerste blikjes die ik open sneed met een cuttermes waren catastrofaal. Veel blikje was er niet meer over. Dus ik moest op zoek naar een andere mogelijkheid om het blikje open te krijgen en ondertussen te zorgen dat ik nog een mooi vlak had die ik kon gebruiken voor het autootje. Als 2de mogelijkheid heb ik erop gekomen om een klein gaatje te maken met mijn cuttermes en dan mooi op de ronding van het blikje met een figuurzaag te beginnen zagen. Zo had ik de maximale grootte van het vlak. Na alle blikjes open te snijden heb ik de randjes mooi afgewerkt met een schaar. Dan wou ik er inmiddelijk invliegen en aan de carrosserie beginnen. Maar na even sukkelen merkte ik op dat dit niet zo gemakkelijk zou zijn om die ronde vormen te verkrijgen zonder een basisstuk. Dan heb ik grote plastieke dozen vanuit de Colruyt genomen en op de zijkant het aanzicht van mijn autootje getekent. Die vorm heb ik dan uitgesneden met een schaar. Zo had ik toch al ongeveer mijn basisvorm. Dan ben ik die vorm beginnen omwentelen in de blikkjes die ik had open gesneden. De blikjes heb ik aan elkaar gelijmd met een lijmpistool. Na een paar dagen werk en enkele wonden op mijn hand was de carrosserie af.























De Gepaste wielen zoeken was ook nog een zoektocht op zicht. De ene wielen waren te klein voor het model van de carrosserie en andere wielen waren niet stevig genoeg. NA lange zoeken heb ik het juiste grootte gevonden van de wielen. normaal ging dit moeten lukken. HEt was de bedoeling dat de wielen half over de carrossie kwamen zodat je ook de dikte had van die wielen. Na een misverstand is het dus geëindigt dat de wielen er gewoon onder gezet werden.


Fase 4

Fase 4 was het elektrisch schema maken. Het was een hele klus om dat autootje te doen rijden. Als eerste heeft hij een onderstel gezocht die stevig genoeg was om al de elektriciteit erop te bevestigen. Normaal was het de bedoeling dat dit langs de binnenkant van de auto kwam. Maar Karim vond het beter langs de buiten kand omdat je dan ggemakkelijker de elektriciteit kan bezichtigen. Hij heeft een systeem gevonden voor de wielen. Die heeft hij met een as aan elkaar gebracht. Hij heeft dus gaatjes in de deksels (wielen) gemaakt waardoor de as erdoor kon en dan langs de buiten kant vast gedraaid met een klein schroefje. Dit heeft hij ook gedaan met de wielen langsvoor. Dit systeem heeft hij dan bevestigt op het onderstel waar ook het elektriciteit op moest. Na het systeem van de wielen heeft hij zitten zoeken achter het systeem van de elektriciteit. Hij vond het heel moeilijk om het autootje achteruit te laten rijden op een halve snelheid. Hij heeft daar ook veel tijd aan verloren om hiervoor een oplossing te vinden. Omdat het autootje voor en achteruit moest rijden automatisch wanneer hij tegen de boom bottste. Heeft hij een as bevestigt die met een schakelaar bevestigt was. Zodat waneer het stokje een duw kreeg (van de muur) hij de schakelaar omwisselde waardoor de auto achteruit reed. Zo gebeurde dit ook wanneer hij met de achterkant van de auto botste en terug voorruit moest rijden.

elektrisch schema:




























Fase 5:

Na het einde van het elektrische gedeelte was het terug aan mij om de laatste afwerkingsfase te vervolledigen. Zo heb ik op het carrosseriegedeelte het nummer 53 erop getekent. Ik heb ook de typishe kleuren van herbie (zwart, wit en blauw) mooi in het ontwerp laten verwerken. Ik denkt wel als iemand de carrosserie zag dat ze toch wisten dat het gebasseerd was op Herbie.




EINDRESULTAAT




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.