Zoeken in deze blog

zondag 5 december 2010

"Monstercar" Jolien Declercq en Giles Duinslaeger

Het autootje is af en werkt !

Hier nog wat bijkomende info over het gebruikte materiaal en wat beeldmateriaal:


  • Wielen: 15cl cola blikjes waarvan de onderkanten in elkaar geschoven zijn en plakband er rond voor wat meer grip.
  • Basisplaat: harde kunstof van een plastic bidon, 2 plaatjes op elkaar geplakt
  • Ashouders: opgerold blik bevestigd op de bodemplaat met spanbandjes
  • Body: twee 0,5 l monster blikken
  • Verlenging schakelaars opgerold blik
  • Assen autotje en verbinding tussen voor/achteruitschakelaars: inox asje met draad m4
  • Houder batterij: gerecupereerd uit een oude afstandsbediening
Autootje:

Het auto'tje zelf was qua constructie vrij eenvoudig, hierbij zijn we niet veel problemen tegengekomen. Enkel het bevestigen van de stang die als voor-/achteruitschakelaar dient was het even zoeken om de juiste plaats en hoogt te vinden. Deze werd gewoon met spanbandjes rond het verlengde van de schakelaars (gemaakt uit opgerold blik) bevestigd. Doordat we de spanbandjes bij beide schakelaars in een verschillende richting hebben geplaatst grepen deze in de draad van as en bleef de as mooi zitten en was hij nog eens verstelbaar ook. Door eraan te draaien konden we hem meer vooraan of achteraan laten uitsteken.

De carrosserie is bevestigd op de basisplaat door gleuven in de basisplaat en dan omgeplooid en bevestigd met tape zodat deze gemakkelijk te verwijderen is. De openingen voor het asje dat bevestigd is op de schakelaars is jammer genoeg niet zo mooi afgewerkt door tijdsgebrek maar het werkt, dat is het belangrijkst.

De wielen evenals het tandwiel zijn bevestigd op de assen met moertjes en rondelen. Hier hebben we na testen gemerkt dat de assen niet mooi op hun plaats bleven, daarom zijn er moertjes toegevoegd om de assen op hun plaats te houden. Een tweede bemerking was dat het tandwiel zijn eigen moeren losdraaide, daarom hebben we rond het tandwiel ook 2 moertjes langs elke kant gebruikt zodat het achterste moertje de binnenste vastzet.

Buiten dit beter afwerken van de carrosserie zouden we misschien ook de basisplaat wat steviger maken moesten we het opnieuw doen want nu hangt het autootje een beetje door in het midden. Dit komt omdat zo dicht mogelijk bij het pmd idee wouden blijven en enkele plastic plaatjes op elkaar geplakt hadden. Dit volstond bij het opbouwen maar zakt een beetje door met alle bevestigingsgaten erin en componenten erop. Weer geen probleem voor de werking maar esthetisch iets minder !

Elektrische componenten:

De elektrische draden zijn aan elkaar gesoldeerd en geïsoleerd met tape, dit hebben we zeer zorgvuldig gedaan omdat het belangrijk is geen kortsluiting te hebben. Tijdens het nabouwen van het theoretisch elektrisch schema was de batterij namelijk plat gegaan door een kortsluiting en dit wouden we zeker niet voorhebben bij de presentatie.

Het opbouwen van het schema op het autootje gaf geen problemen, enkel veel uitmeet en soldeerwerk. Het enige wat we goed hebben moeten bekijken was hoe we de positieve en negatieve pool van het motortje aansloten tegenover de juiste ledjes aangezien de motor al vaststond op het frame.

Na het theoretische elektrisch schema nagebouwd te hebben op het autootje hebben we de theoretische weerstand voor de vertraging in achteruit nog vervangen door een weerstand van 4,8 ohm in plaats van 7,5 ohm omdat het autootje veel te traag reed achteruit en nogal slecht op gang kwam. Op het filmpje is wel duidelijk te zien dat het autootje trager achteruit gaat dan voorruit en ook de ledjes branden op het juiste moment en fel genoeg !

Hier wat beeldmateriaal van het resultaat:




















Edit 12/12/10: Nog wat informatie bijgevoegd over de opbouw en tegengekomen problemen.


1 opmerking:

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.