Zoeken in deze blog
zaterdag 11 december 2010
Strange Rover
De behuizing van de Strange Rover werd vervaardigd uit allerlei PMD-materiaal. Onze eerste keuze was een plastieken 'Nesquik Cacaodoos', maar dit kader veranderde nog naar een plastieken snoepdoos. Reden? De snoepdoos was open langs de onderzijde, wat het inbrengen van het elektrisch schema ietwat minder moeilijk maakte. Hierbij komt ook dat de wanden van de snoepdoos rechter waren, met als gevolg dat het interieur van de auto makkelijker aan de wanden gelijmd konden worden. Met de Nesquikdoos werd net iets teveel tijd verspild aan deze zaken.
Er werden gaten gemaakt in de wanden van de doos voor de assen en de centrale 'omkerings"-as.
Verder werd het bovenstuk van de auto gemaakt uit blikjes, die in de juiste vormen gesneden en geplooid werden om zo een mooi resultaat te bekomen. Doorzichtige plastiek (ook van snoepdozen) werd gebruikt om vooraan, achteraan en aan de zijkanten van dit bovenstuk ramen in te brengen in de wanden. De verbindingen zijn gemaakt d.m.v. lijm en tape.
Ook de wielen werden gemaakt uit blik, namelijk door halve blikjes omgekeerd in elkaar te schuiven. De scherpe randen werden mooi afgevijld.
We maakten gebruik van een zespolige schakelaar om van richting te veranderen, die aangestuurd werd door een aluminium staaf die door het autotje zit. Een enkelpolige schakelaar werd gebruikt om de aan- en uit stand te regelen.
Voor de constructie van de motor en de achteras werd gebruikt gemaakt van Knex en Lego Technic.
Een probleem dat we ondervonden was dat de motor eigenlijk niet krachtig genoeg was om de massa van de auto goed voort te kunnen duwen. Bij het opheffen van het autootje werkte het elektrisch schema perfect.
Conclusie: opdracht volbracht, met enkel de volgende opmerking:
de tandwielverhouding werd beter nog wat aangepast, zodanig dat er een goede verhouding zou ontstaan tussen de kracht van de motor en de snelheid die het voertuig zou kunnen aannemen. Een ietwat kleinere en lichtere constructie van het geheel zou ook een goede verbetering zijn, zodanig dat het motortje minder kracht nodig heeft om dit alles in beweging te krijgen.
Sebastiaan Tilleman en Tim De Keyser.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Wagentje OK, maar de verslaggeving is onvoldoende.
BeantwoordenVerwijderenWagentje B
verslag D