Zoeken in deze blog

zondag 5 december 2010

MacFlow 05 Eindresultaat

Uiteindelijk uitvoering


01. Elektrisch schema


Het monteren van het elektrisch schema ging niet echt probleemloos, grootste probleemfactor bleek nadien ons gebrekkig soldeertalent te zijn.


Na verscheidene pogingen kwamen we tot een werkend eindresultaat:



02. Montage
  1. Elektrisch schema monteren
  2. Carrosserie - vormgeving (+ wielen)
  3. Testrit 1 (1 richting) = OK
  4. Monteren van keermechanisme 1: radars / bots systeem (intern)
  5. Testrit 2 --> OK, maar niet betrouwbaar
  6. Carrosserie - afwerking
  7. Monteren van keermechanisme 2: bots systeem (op carrosserie)
  8. Testrit 3



02.1 Elektrisch schema monteren

02.2 Carrosserie - Vormgeving

De vormgeving van het wagentje gebeurde in melk- en fruitsap kartons, omdat we hiermee de gewenste rechthoekige vorm best konden uitvoeren.

De wielen bestaan uit aan elkaar gelijmde blikhelften.



Via Velcro zorgden we ervoor dat we alles mooi konden afsluiten, en nadien toch eenvoudig nog aan de elektrische componenten konden (zoals bvb. de batterij vervangen)





02.3 Testrit 1

Na een eerste montage werkte alles redelijk vlot, zelfs de overbrenging. Het wagentje reed dus in 1 richting perfect. 





02.4 Monteren van keermechanisme 1

De keuze om voor een systeem te werken met radars bleek bij uitvoering totaal niet haalbaar.

In plaats hebben we dan maar een stootmechanisme met een voor-en achteruitschuivende balk gemaakt. Bij een eerste uitvoering hadden we dit volledig in het wagentje geplaatst.

02.5 Testrit 2




Zoals te zien is lukte het met deze mechaniek wel om de stootbalk in te drukken, maar de manier waarop dit volledig in PMD uitgevoerde stootmechanisme de schakelaars induwde, was te wankel. We hadden dus geen zekerheid dat dit telkens zou lukken. Dit was een risico die we bij de presentatie niet wilden nemen.

Bij de uiteindelijke uitvoering zouden we dit stootmechanisme daarom in plaats op het wagentje monteren, en in Knex uitvoeren. Vooraleer we dit konden testen en op het wagentje lijmen, moest echter eerst de volledige carrosserie afgewerkt worden.



02.6 Carrosserie-Afwerking

De afwerking gebeurde met MacDonalds PMD-materiaal, dat op het wagentje werd gekleefd ter decoratie.

Als kers op de taart hebben we uit pizza-verpakkingsmateriaal een arend gemaakte, die als embleem vooraan op de wagen werd geplaatst.




02.7 Monteren van keermechanisme 2

  = in Knex




02.8 Testrit 3

Vooraleer we het keermechanisme konden monteren, moesten we zoals reeds gezegd eerst de afwerking doen van de carrosserie, nadien het keermechanisme monteren, en pas dan konden we testen. 

Helaas moet ergens in deze assemblage fase een fout gebeurd zijn, want de overbrenging slaagde er niet meer in de wielen te doen draaien. Dit lukte wel nog in de lucht - dit hebben we ook kunnen tonen bij de presentatie - maar niet meer op de grond.




03. Conclusie


Grootste problemen:


 - onstabiliteit van PMD
 - onervaren in solderen
 - gevoeligheid van overbrenging











Groepsleden: Joachim Samyn & Kevin Ceuterick, 1IPO2

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.