Zoeken in deze blog

zondag 12 december 2010

het ontstaan van de Bavik Bummer

Na het vele brainstormen kwamen we tot het besluit dat we ons PMD-wagentje de "Bavik Bummer" zouden dopen. Bavik verwijst naar het Westvlaams gerstnat uit bavikhove wat ons nauw aan het hart ligt, en Bummer (een verbastering van het woord Hummer) maakte het plaatje compleet.
Deze wagen moest staan voor de verlichte geest van 3 jonge IPO-studenten.
Na de eerste voorbereidende fase hadden we een ruw beeld over hoe onze wagen eruit zou zien. Dit kon u al zien in onze vorige post(s) waar onze mindmaps, brainstorms en technische tekeningen in staan. We wilden een soort mini-monstertruck maken, met een draaiend Bavik blik voor de finishing touch.

We gingen aan de slag, eerst wilden we de carrosserie van het wagentje maken. We hadden gedacht tijdens onze brainstorm om het hele wagentje te maken uit blikjes Bavik. Maar na een kort gesprek met de grote baas van Bavik kwamen we tot de conclusie dat de pils in België heel weinig in blik wordt verkocht omdat er hier niet voldoende afzetmarkt is voor bier in blik.
Na een kort overleg besloten we om eerst een exemplaar te maken uit allerhande andere blikjes om het resultaat te bekijken.
Dat was geen dom plan want zo bleek dat de Bavik Bummer uit blik er ontiegelijk lelijk uitzag. We vroegen ons ook af of hij wel zou rijden want door al dat blik woog hij ook een stuk zwaarder.
opnieuw trokken we ons terug om te beslissen over het lot van onze Bummer.
We besloten om hem te maken uit drankkartons. Drankkartons kennen vele voordelen: ze zijn licht, stevig, en makkelijk te bewerken. Ideaal om te gebruiken als basis voor onze Bummer. We gingen aan de slag.
Zoals u kunt zien op de vorige afbeelding is er al een beetje geschaafd aan ons eerste ontwerp. Het wagentje bestaat volledig uit drankkartons, waarvan de bestuurderscabine gemaakt is uit één groot stuk. De vouw-instructies staan aangeduid met een pijl.
In de onderste drankkarton hebben we kleine inkepingen gemaakt zodat we de "cabine" er vlot konden inschuiven. Ook hebben we de dop op de onderste drankkarton gelaten omdat die wel veel gelijkenissen had als een uitlaatpijp.
Tenslotte kwamen we aan het moeilijkste deel van deze opdracht: de overbrenging en het in elkaar steken en aanbrengen van onze stroomkring met lichten en motor.
Hiervoor kwamen we samen ten huize De Scheerder om onze Bummer volledig af te werken. We vertrokken omstreeks 12u richting Oudenaarde. Daar aangekomen begonnen we meteen met ons elektrisch schema en dit ging als volgt.


na enkele mislukkingen en tegenslagen slaagden we er toch in om een brandveilig schema in elkaar te solderen dat uitstekend werkte.
Onze laatste opdracht was het aanbrengen van de assen op de wagen en de overbrenging op het 9V-motortje. We kozen ervoor om de voorste as onderaan de drankkarton te bevestigen en de achteras erdoor waardoor hij afhelt naar de achterkant toe. Hierdoor kreeg hij een stoerdere en stevige uitzicht.
ons laatste hekelpunt was het plaatsen van de overbrenging. Na even geïnformeerd te hebben bij de leerkracht van dienst gingen we aan de slag met onze oude mechano en knex tandwieltjes om zo een overbrenging in elkaar te flansen. We hadden het onszelf onnodig extra moeilijk gemaakt omdat we wilden dat ons rechtopstaand blik mee ging ronddraaien. Maar we waren hiervan bewust en wilden koste wat het kost gaan voor deze extra te verdienen punten.
"Half werk is geen werk!" was ons motto.
Dit was ons origineel plan. Het enige wat gewijzigd is is de overbrenging van de motor op de achteras, dit hebben we vervangen door 3 simpele tandwieltjes.
De tandwielen hebben we bevestigd aan de motor aan de hand van Mecano en een halve kilo plakband om de motor op zijn plaats te houden.
De overbrenging en motor zaten op hun plek, we maakten nog vlug enkele gaatjes in de carrosserie om de voor- en achterlichten op hun plek te plaatsen en plakten de overige kabels vast aan de binnenkant. We verfden de wielen en plakten deze vast op de assen.
Hij was klaar voor een testrit! De testrit ging als gepland en de Bavik Bummer was klaar!
Na een drukke en vermoeiende dag vertrokken we opnieuw richting Kortrijk met de laatste trein. Om dan door de verschrikkelijk koude nacht ons door de sneeuw naar een café te banen om onze triomf te vieren. Oké we hadden wel mijlenver afgeweken van ons origineel plan om een Bavik Bummer te maken. Maar we gingen het wel rechttrekken door er op het laatste moment wel nog enkele Bavik stickers op te plakken.

Jammergenoeg hoorden we enkele dagen later dat het noodlot had toegeslaan. Tijdens een tweede testrit had onze kleine Bummer vuur gevat en moest er hier en daar enkele dingen geherinstaleerd worden. Zonder al te veel problemen kregen we alles min of meer in orde. Maar de motor bleef nu wel minder goed op zijn plek. De oorzaak van de brand was dat we alles te veel vast geplakt hadden waardoor de warmte niet kon ontsnappen van de weerstanden.
De Bummer ging nu wel minder snel vooruit maar we gingen dit probleem wel verhelpen.
Tijdens de laatste controle zagen we dat het wiel die we op de as van de motor geplakt hadden los kwam en dus opnieuw geplakt moest worden. Door een onfortuinlijk toeval kwam er een klein beetje lijm op de motor terecht waardoor deze vastliep. Omdat we maar enkele uren hadden om alles te herstellen hadden we niet genoeg tijd om opnieuw een nieuw motortje te gaan halen en te installeren. We probeerden de schade te herstellen en er het beste van te hopen. Na een tijdje kregen we terug beweging in het motortje.
Jammer genoeg had de motor hierdoor nog minder kracht. Ook met een spiksplinternieuwe batterij had de motor niet langer voldoende kracht om voorruit te komen, laat staan om op halve snelheid achteruit te rijden. De Bavik Bummer was slechts nog een schim van zichzelf.
Na al deze tegenslagen gingen we toch verslagen naar onze les labo-fysica. Na nog enkele minuten te sleutelen konden we wel bewijzen dat onze ingenieuze gebouwde Bummer volledig werkte zij het niet met veel minder power.
En zo kwam er een eind aan deze opdracht.

Na het vele vloeken op elkaar en het harde werk hadden we toch een uitstekend resultaat gemaakt. Een volledig functionele auto die alle eisen beantwoordde. Maar door het lot was er tijdens de presentatie niet veel meer van over.

Door een onfortuinlijk toeval hebben we helaas geen foto's of video's van onze auto.
De getrokken foto's bevonden zich op de gsm van Mr. De Scheerder die gestolen is.
Hierdoor trekken we wel een grote les om dit de volgende keer direct op onze pc te zetten.



mvg. Het Bavik Bummer team.

1 opmerking:

  1. Spijtig genoeg geen beelden van het eindresultaat...

    wagentje was best OK met zijn fouten : B
    verslaggeving C (zoveel proza, zo weinig structuur)

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.